"B Ą D Ź S O B Ą"
Program zajęć wychowawczo – profilaktycznych dla uczniów z klas I – VI uczęszczających do
świetlicy szkolnej “Kraina Kolorowych Motyli” przy Publicznej Szkole Podstawowej
NR 24 w Opolu.
Program Opracowała: Anna Matukin – Pakuszyńska
Wstęp
Poniższy program spełnia wymogi innowacji pedagogicznej, ponieważ ma rozwiązanie organizacyjne i metodyczne.
Wszystkie zagrożenia:
towarzyszą człowiekowi w XXI wieku, odbijają się ujemnie na jego osobowości, naruszają stan zdrowia psychicznego, szkodzą jednostce i pośrednio całemu społeczeństwu.
Jedynym sposobem ochrony przed zagrożeniami, jest stworzenie dla dzieci i młodzieży programu zajęć wychowawczo – profilaktycznych, który miałby na celu przygotowanie młodego człowieka do kontaktów z otoczeniem, do tworzenia prawidłowych związków i relacji z innymi ludźmi.
W czerwcu 2003 roku poprosiłam o pomoc rodziców i opiekunów dzieci uczęszczających do świetlicy szkolnej “Kraina Kolorowych Motyli” o wypełnienie ankiety, która miała na celu zebranie informacji i poznania oczekiwań środowiska lokalnego przy współtworzeniu programu. W pierwszej kolejności rodzice uwzględniliby w programie wychowawczo – profilaktycznym problematykę profilaktyki uzależnień, bezpieczeństwa na drodze, kontaktów z nieznajomymi osobami i agresję.
Wszystkie postulaty rodziców znajdują się w poniższym programie.
Program "Bądź Sobą" jest ciekawą propozycją pracy z uczniami, nie tylko w świetlicy szkolnej. Może być również "pozycją wspierającą" nauczycieli - wychowawców podczas prowadzenia godzin wychowawczych.
Charakterystyka programu "Bądź Sobą".
Poniższy program, jest zgodny z Rozporządzeniem M E N i S z dnia 26 lutego 2002 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. NR 51, poz. 458)
oraz z Rozporządzeniem M E i S z dnia 31 stycznia 2003 roku w sprawie szczególnych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. NR 26, poz. 226).
Głównym założeniem programu jest uczenie dzieci dystansu do osób nieznajomych, które w jakikolwiek sposób mogą zagrażać ich zdrowiu i bezpieczeństwu oraz wyuczenie umiejętności radzenia sobie z własnymi negatywnymi emocjami oraz z przemocą z zewnątrz.
Zaproponowany przeze mnie program zajęć wychowawczo – profilaktycznych został tak skonstruowany, by można go wykorzystać we wszystkich etapach szkoły podstawowej.
Program powstał między innymi w oparciu o opowiadania Eriki Meyer – Glitza “Kiedy Pani Złość przychodzi do mnie z wizytą” i Bruno Ferrero “Nowe historie”.
Opracowany przeze mnie program zawiera pełny zestaw tematów zajęć dydaktycznych wraz z opisem ciekawych form ich przeprowadzenia.
Warunki finansowania
Program jest realizowany podczas zajęć świetlicowych. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu dla dzieci młodszych z klas I - III ( poniedziałek) oraz dla dzieci starszych z klas IV - VI (wtorek).
Od 1998 roku pracuję w "Krainie Kolorowych Motyli" jako wychowawca świetlicy, posiadam pełne kwalifikacje do prowadzenia zajęć wychowawczo - terapeutycznych.
Współpraca z rodzicami
Rodzice na gazetce świetlicowej będą znajdować informację,, jakie zajęcia z programu "Bądź Sobą" będą realizowane w danym miesiącu. Taka forma komunikowania się z rodzicami została pozytywnie zaakceptowana, ponieważ do świetlicy uczęszcza 120 uczniów z klas I - VI.
Raz w miesiącu zapraszać będę rodziców na zajęcia.
Cele i treści autorskiego programu zajęć wychowawczo - profilaktycznych.
Cele ogólne
Wzbogacenie wiedzy uczniów na temat zdrowego stylu życia oraz sposobów bezpiecznego funkcjonowania w szkole i poza nią.
Cele szczegółowe:
Treści kształcenia dla klas I - III związane z zajęciami wychowawczo - profilaktycznymi wynikające z podstawy programowej.
Program edukacji na tym etapie kształcenia winien obejmować następujące treści i działania edukacyjne:
Treści kształcenia dla klas IV - VI związane z zajęciami wychowawczo - profilaktycznymi wynikająca z podstawy programowej.
Program edukacji na tym etapie obejmuje treści i działania z przyrody, edukacji pro zdrowotnej:
Szczegółowa tematyka programu zajęć wychowawczo - profilaktycznych:
Metody i techniki pracy z uczniami:
Wyniki z ankiety dla rodziców i opiekunów uczniów uczęszczających do świetlicy szkolnej “Kraina Kolorowych Motyli” dotycząca współtworzenia programu wychowawczo – profilaktycznego.
Ankiety wypełniło 16 rodziców i opiekunów.
Ad. 1. Czy oczekują Państwo pomocy od wychowanków świetlicy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi. Jeśli tak, to proszę określić, jakiego typu Państwo oczekują.
Rodzaje problemów i typy pomocy w ich rozwiązywaniu:
wyciszenia dzieci,
mówienie dzieciom co jest dobre, a co złe,
pobudzenie do aktywności,
współpraca z rodzicami,
sytuacje niebezpieczne,
szybkie reagowanie na zachowania budzące niepokój.
Ad. 2. Czy dostrzegają Państwo w naszym środowisku (szkolnym i lokalnym) sytuacje zagrażające bezpiecznemu i zdrowemu życiu?
Wymieniono następujące miejsca i zjawiska budzące niepokój:
Ad. 3. Jaką tematykę należałoby szczególnie potraktować w programie profilaktyczno – wychowawczym?
Ad. 4. Jakie problemy wychowawcze, Państwa zdaniem, należy rozwiązać w pierwszej kolejności?
Podsumowanie i wnioski:
Rodzice chcieliby, aby zająć się profilaktyką agresji. W pierwszej kolejności rodzice uwzględniliby w programie wychowawczo – profilaktycznym problematykę profilaktyki uzależnień, bezpieczeństwa na drodze, kontaktów z nieznajomymi osobami i agresję. Wszystkie propozycje znajdą się w programie profilaktyczno - wychowawczym.